opakowania

Rynek opakowań kształtuje się dynamicznie, a świadomość i wymagania klientów stale rosną. Producenci zmuszeni są do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań, które pomogą im skutecznie wyeksponować dany artykuł. Jednocześnie wielu z nich w dalszym ciągu nie postrzega opakowania jako trampoliny do budowania lojalności wobec marki oraz wywoływania w klientach silnych, pozytywnych emocji.

W III kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa skontrolowała różnego rodzaju opakowania do żywności. Sprawdziła oznakowanie i prawidłowość wprowadzenia do obrotu. Kontrole odbyły się w całej Polsce i objęły 80 placówek – hurtowni oraz małych i dużych sklepów.

Unia Europejska dąży do wprowadzenia zakazu wykorzystania wielu plastikowych produktów jednorazowych. Dla producentów, szczególnie związanych z branżą FMCG, oznacza to małą rewolucję – będą musieli opracować ekologiczne zamienniki dla części opakowań oraz zwiększyć w ich produkcji ilość surowca pochodzącego z recyklingu. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2021 r. W dłuższej perspektywie zmiany mają doprowadzić do wprowadzenia gospodarki obiegu zamkniętego.

Flemming Besenbacher otrzymał podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos nagrodę „The Circulars 2019 Fortune” w kategorii „Circular Economy Leadership”. Jury doceniło jego niezwykłe zaangażowanie w popularyzowanie gospodarki obiegu zamkniętego w Danii i poza jej granicami.

Jedna trzecia z 3,5 mln ton tworzyw sztucznych zużywanych przez polski rynek wykorzystywana jest do produkcji opakowań. Jednak poziom recyklingu opakowań wynosi jedynie 40%. Problem produkcji, konsumpcji i gospodarowania odpadem plastikowym jest problemem globalnym. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte rozwiązaniem może być gospodarka o obiegu zamkniętym. Model GOZ zakładający w Polsce redukcje o 1% zużycia materiałów i energii we wszystkich sektorach stwarza możliwość uzyskania dla gospodarki 19,5 mld zł wartości dodanej rocznie. 

Grupa Carrefour zobowiązała się, że do 2022 r. zredukuje masę opakowań marki własnej o 5% w stosunku do 2017 r.

Firma Henkel postawiła przed sobą cel, by do 2025 r. 100% opakowań produktów firmy było w pełni zdatnych do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania. Henkel zadeklarował ponadto osiągnięcie do tego czasu jeszcze jednego wskaźnika ważnego dla gospodarki obiegu zamkniętego – firma chce, aby do 2025 r. plastikowe opakowania jej produktów, oferowanych na rynku europejskim, były wytwarzane aż w 35% z plastikowych odpadów.

Z każdym rokiem półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Paradoksalnie, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu  przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Co marki mogą zrobić, aby się wyróżnić?

Parlament Europejski poparł wprowadzenie w UE zakazu sprzedaży przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak plastikowe sztućce, słomki, talerze czy patyczki higieniczne. Nowe prawo ma zacząć funkcjonować od 2021 r. Wprowadzenie go podyktowane było względami ekologicznymi – produkty z tworzywa sztucznego stanowią 70% odpadów w morzach i oceanach.

Komisja ochrony środowiska Parlamentu Europejskiego przyjęła rezolucję zakazującą produkcji jednorazowych przedmiotów z plastiku od 2021 r. Na liście znalazły się m.in. patyczki higieniczne, plastikowe torby foliowe, słomki czy sztućce.

Strony

X