nabiał

Opcją przyciągającą uwagę konsumentów są propozycje poszerzające ofertę produktów nabiałowych o innowacje. Są one widoczne praktycznie we wszystkich segmentach nabiałowych, jednak w kilku wiodą prym. W nich to właśnie producenci oferują oryginalne rozwiązania, np. łączą różne smaki w jednym produkcie, wprowadzają nowe dodatki.

Trend na produkty z tzw. „czystą etykietą” dotarł także do kategorii produktów nabiałowych, uważanych i tak od lat za zdrowe, polecanych przez lekarzy czy dietetyków. Jakie zmiany z tego względu nastąpiły w tej grupie produktów? Czym producenci chcą przekonać klientów do swojej oferty?

Oferta nabiału z grupy premium była do niedawna domeną sklepów delikatesowych i wielkopowierzchniowych. Część, zwłaszcza mniejszych placówek handlowych zaczyna jednak poszerzać swoje propozycje także o te produkty, doceniając ich znaczenie. Co najczęściej kupują polscy konsumenci z wyższej nabiałowej „półki”? Które produkty warto im zaproponować?

We wtorek, 20 listopada odbyła się aukcja produktów mlecznych na platformie aukcyjnej Global Dairy Trade (GDT) w Nowej Zelandii. Indeks cen GDT zmniejszył się na niej do 846 pkt. wobec 877 pkt. na poprzedniej aukcji przeprowadzonej 6 listopada br., co oznacza spadek o 3,5%, co było poniżej oczekiwań rynku. Indeks ukształtował się tym samym na najniższym poziomie od sierpnia 2016 r. Warto zauważyć, że była to już 12. aukcja z rzędu, na której indeks GDT nie odnotował wzrostu.

Na rynku obserwowane są spadki cen zarówno wśród produktów strategicznych, jak np. masła, oraz wyrobów nabiałowych, jak np. jogurtów. Wyroby branży mleczarskiej tanieją na wszystkich światowych giełdach.

Z szacunków Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że bieżący rok może być lepszy od rekordowego 2017 r. w eksporcie i imporcie artykułów mleczarskich. Wzrost w ujęciu ilościowym ma wynieść 1%, a w ujęciu wartościowym 2%.

Sektor mleczarski musi radzić sobie z rosnącą zmiennością cen produktów mleczarskich. Jak rozwiązać tę kwestię? Czy zastosowanie nowych modeli cen produktów mleczarskich to dobre rozwiązanie? Na te i inne pytania odpowiedzą prelegenci podczas XVI edycji Forum Spółdzielczości Mleczarskiej, wśród których są m.in. przedstawiciele instytucji naukowych.

Francuska firma odnotowała wyższe wyniki za I kwartał 2018 r., niż przewidywali analitycy rynkowi. Spowodowane jest to dużym popytem na rynku chińskim.

Rynek nabiału w Polsce wart był w ostatnim okresie rocznym zakończonym w październiku 2018 r. 19,5 mld zł, co stanowi szóstą część koszyka spożywczego. Zdecydowana większość kategorii nabiałowych charakteryzuje się wzrostami sprzedaży, zarówno w ujęciu wartościowym (w tym ujęciu rosną wszystkie kategorie z wyjątkiem mixów jogurtu z sokiem), jak i wolumenowym. Wyjątkami są desery mleczne, sery topione oraz żółte tłuszcze, których sprzedaże wolumenowe spadają w ostatnich 12 miesiącach.

Rekordowe ceny masła oraz rosnące ceny mleka to najważniejsze wydarzenia 2017 r. branży mleczarskiej. Zdaniem Polskiej Izby Mleka właśnie te czynniki będą miały największy wpływ na rynek mleka w 2018 r.

Strony

X