analiza rynku

Od jakiegoś czasu dane lokalizacyjne pozwalają na testowanie efektywności akcji promocyjnych. Informują o tym, czy należy zwiększyć liczbę gazetek bądź optymalizować działania reklamowe. Mogą też służyć do badania czynnika odwiedzalności sklepów stacjonarnych. Przy poprawnym wykorzystywaniu pomiarów, wszyscy gracze na rynku mają szanse na to, żeby się rozwijać w zrównoważony sposób. Jednak eksperci podkreślają, że sieci nie są wyspecjalizowane we prowadzeniu takich testów i analiz.

Analitycy IERiGŻ oceniają, że w 2018 r. spożycie cukru w Polsce na osobę wzrosło o 6,5% rok do roku. Wynika to w dużej mierze z ceny – najniższej od 12 lat.

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce rum za 110 mln zł. W skali całego rynku alkoholi rum jest kategorią niszową, ale dynamika popytu staje się coraz wyższa. Import rośnie dwucyfrowo, a Polacy coraz częściej decydują się na zakup droższych trunków z egzotycznych zakątków świata.

Polacy coraz większą uwagę zwracają na skład i pochodzenie produktu. Wielu konsumentom bliska staje się idea „od pola do stołu”. Choć zwracamy uwagę na to, co jemy i chcemy sięgać po zdrową żywność, wydajemy na nią zaledwie kilka euro. Paradoks polega na tym, że za takie produkty nie chcemy dodatkowo płacić. Polski konsument często je żywność ekologiczną, choć nie ma o tym pojęcia – wskazuje Bartosz Urbaniak z Banku BGŻ BNP Paribas.

Coraz większą rolę w handlu będą odgrywać technologie, które z jednej strony usprawnią proces zakupowy, z drugiej spowodują lepszą personalizację ofert dla poszczególnych konsumentów. Sprzedawcy będą też więcej inwestować w segment zdrowej żywności, bo konsumenci coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia i jakości produktów, oczekując od nich certyfikatów bio czy zrównoważonego rolnictwa. Podstawowymi trendami staną się convenience i wielokanałowość.

W III kwartale 2018 r. szacunkowa liczba przekroczeń granicy Polski wyniosła 86,1 mln osób. Prognozowana wartość towarów i usług zakupionych w Polsce przez cudzoziemców w tym czasie ukształtowała się na poziomie 12,4 mld zł, dużą część tej sumy przeznaczono na produkty żywnościowe – informuje Główny Urząd Statystyczny.

Ceny detaliczne żywności w Polsce w 2019 r. będą przeciętnie o 2-3,5% wyższe niż rok wcześniej. Oznacza to, że skala zmian cen może być podobna do tej z 2018 r., kiedy to ceny żywności wzrosły średnio o ok. 2,7% – tak wynika z prognoz Banku BGŻ BNP Paribas.

Wieprzowina i drób to wciąż dominujące gatunki mięsa na polskim rynku. Ich spożycie jest stabilne. Eksperci zaznaczają, że dwucyfrowo wzrasta rynek wołowiny, ale to wciąż niszowy produkt. Konsumenci zaczynają natomiast szukać wyrobów tradycyjnych, ekologicznych czy prozdrowotnych.

Urząd miasta stołecznego Warszawy oraz firma doradcza JLL wdrażają program pilotażowy, który ma zwiększyć atrakcyjność centrum w oczach potencjalnych najemców oraz klientów. Zmiany miałyby się rozpocząć od ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich.

Polacy mogą uważać przypadający 15 grudnia Międzynarodowy Dzień Herbaty za swoje święto. Jesteśmy czwartym krajem w Europie o najwyższym jej spożyciu. Średnio Polak parzy rocznie napar z 1 kg liści. Więcej herbaty piją w Europie tylko Irlandczycy (zużywają 2,18 kg suszu), Brytyjczycy (1,93 kg) oraz Rosjanie (1,38 kg). Polska plasuje się również wysoko w zestawieniu globalnym. Znajdujemy się na 9. miejscu i wyprzedzamy w spożyciu na osobę nawet takie kraje, jak Japonia, Chiny czy Arabia Saudyjska.

Strony

X

Przeczytaj również