Jesteś tutaj

Polacy przy lodówkach – jak kupują nabiał i mrożonki?

Polscy konsumenci w wyborze nabiału i produktów mrożonych są szczególnie wyczuleni na nowe smaki oraz informacje o ich walorach odżywczych. Dużym entuzjazmem cieszą się niezmiennie produkty z upraw ekologicznych, z certyfikatem EKO. To połączenie informacji na etykiecie produktowej może zwrócić uwagę polskich konsumentów oraz utrwalić ich nawyk zakupowy dla konkretnego produktu.

Wartość rynku artykułów mleczarskich rośnie z każdym rokiem, a 2018 r., według szacunków Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, może być rekordowy. Eksport mleka surowego w stosunku rocznym może wzrosnąć nawet do 4,1 mln ton, czyli do 2,14 mld euro, zaś wartość importu to blisko 1 mld euro. Przeprowadzone na zlecenie ASM Group badanie miało za zadanie ocenić potrzeby i kryteria zakupowe Polaków w wyborze nabiału oraz produktów mrożonych.

– Osoby robiące zakupy preferują te artykuły, które wydają się im zdrowe. Kluczowy jest tu nacisk na słowo „wydają się”, gdyż oznacza to produkty, które w świadomości zbiorowej lub indywidualnej funkcjonują jako lepsze i bardziej naturalne, choć w rzeczywistości nie muszą takie być – komentuje dyrektor generalny Rubikom Strategic Thinking, Marcin Gieracz. Wyniki badania przedstawiły też, że synonimem „zdrowego” jest „naturalne”, a te dwa pojęcia stosowane są zamiennie.

– Konsumenci szukają jednocześnie rozsądnych rozwiązań, które nie nadwyrężą ich portfela. Szukając zdrowych produktów zwraca się uwagę na ich cenę. Wiele osób wybiera także te certyfikowane, których cena nie odbiega znacząco od cen produktów standardowych. Istotnym czynnikiem kształtującym decyzje zakupowe jest dieta, gdyż na sklepowych półkach szukają tych, zgodnych z ich aktualnym jadłospisem – mówi Urszula Stałowska-Homa, Dyrektor Zarządzająca w spółce Gruppo Trade Service Polska Sp. z o.o., należącej do ASM Group S.A. 

Jednym z powodów zmiany nawyków zakupowych są informacje o nowościach, szczególnie gdy dotyczą jakiejś zmiany smaku. Jednak informacja na etykiecie produktu musi zgadzać się z tym, co faktycznie on reprezentuje.

Wśród osób kupujących nabiał i produkty mrożone, zauważono rosnącą liczbę osób pasjonujących się gotowaniem, bazujących często na sprawdzonych przepisach kucharskich. Jeśli zostanie w nim wskazany konkretny produkt przez osobę będącą autorytetem kulinarnym, wtedy kupujący jest w stanie sięgnąć po to, co sugeruje autor.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Pierwsza połowa 2018 r. na polskim rynku centrów handlowych należała do największych aglomeracji. Do użytku oddano tam ponad 172 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowiło 75% krajowej podaży. Jednocześnie popyt na przestrzenie handlowe był wciąż wysoki, a poziom pustostanów utrzymywał się na bardzo niskim poziomie.

Retail Institute opublikował wyniki odwiedzalności i obrotów w okresie od 1. stycznia do 14. października 2018 r., ze szczególnym uwzględnieniem zmian, które nastąpiły po wprowadzeniu regulacji prawnych zakazujących handlu w niedziele. Odwiedzalność w ponad 120 centrach handlowych biorących udział w projekcie Retail Institute, w całym analizowanym okresie, spadła o -3,07 % w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r.

X