Jesteś tutaj

Nie tylko cena decyduje o zakupie

Czy łatwo odwieść klienta od zakupu mówiąc mu, że w innym sklepie ten sam produkt można kupić taniej? Zależy to od kategorii omawianego asortymentu – w części przypadków cena nie okazuje się najważniejszym wyznacznikiem, bardziej liczą się jakość lub przyzwyczajenia zakupowe.

Badacze w Grupy AdReatil i Hiper-com zbadali w stu sklepach (dyskontach, hipermarketach i supermarketach) zachowania klientów, których ktoś namawiał do zrezygnowania z zakupu danego produktu. W badaniu tajemniczy klient podchodził do klientów sklepów, w momencie gdy ci wkładali produkt do koszyka i mówił im, że w sklepie obok ten sam towar jest w promocji.

W zależności od kategorii asortymentowej wyniki okazały się różne. Najwięcej osób rezygnowało z zakupu chemii gospodarczej i kosmetyków (82%), mięsa i wędlin (74%) oraz warzyw i owoców (63%). Odwrotnie sytuacja wyglądała w przypadku ryb (9%), słodyczy i przekąsek (26%) oraz alkoholu i papierosów (38%).

Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń zakupowych. W przypadku ryb najważniejsza okazuje się jakość, nie cena. Słodycze i przekąski kupuje się przeważnie impulsywnie ­– cena okazuje się kwestią drugorzędną, wobec chęci zaspokojenia swoich nagłych potrzeb. W przypadku chemii i kosmetyków ich jakość zawsze okazuje się jednakowa, wobec czego klienci wybierają ją przeważnie ze względu na cenę.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Niedzielny zakaz handlu ma niemal tyle samo zwolenników, co przeciwników. Przez wprowadzenie ograniczenia handlu Polacy nie kupują mniej, a wolny czas w ostatnim dniu tygodnia spędzają przed telewizorem lub na świeżym powietrzu – takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez Havas Media Group.

Kasjerzy to często nasza pierwsza linia kontaktu z marką handlową. To właśnie oni budują wrażenia w relacji z marką. Ich praca jest wymagająca, często ciężka fizycznie. Rynkowe doniesienia pokazują jednak, że i w tym obszarze można obserwować zmiany. Płace kasjerów regularnie rosną. To także fach, który daje szansę na start do kariery handlowca – wskazują eksperci w raporcie przygotowanym przez portal Pracuj.pl.

X