Jesteś tutaj

Kontrola sklepowej półki

Eksperci ASM Group wskazują, że jednym z popełnianych błędów w polskich sklepach spożywczych jest niestosowanie zasad FIFO (ang. first in first out), służących minimalizacji strat oraz FEFO (ang. first expired first out), dotyczących wyprzedaży produktów, które posiadają krótką datę przydatności. Często prowadzi to do chaotycznej i przypadkowej organizacji asortymentu. Dużym zaniedbaniem jest też nieregularna inwentura, która kończy się zaleganiem towaru na półkach.

Niestety, w Polsce nadal kuleje proces składowania towaru i optymalizacji w magazynach logistycznych. Polscy producenci i sprzedawcy powinni zwracać na to większą uwagę. Minimalizacja strat związanych z zaopatrzeniem w placówkach handlowych to pierwszy krok do poprawy poziomu ich przychodów.

Kluczowym elementem, zapewniającym kontrolę nad procesami sprzedażowymi wg ASM Group jest kompleksowa informacja na temat ich aktualnego statusu. Narzędziem umożliwiającym zebranie odpowiednich danych jest odpowiedni system informatyczny, pozwalający na gromadzenie danych rynkowych o bieżących trendach i działaniach konkurencji. Rozwiązania tego typu dostarczają producentom pełną wiedzę na temat stanu ich produktów w sklepach, ich obecności w danej kategorii i pozycjonowania cenowego. Jednocześnie, umożliwiają sprzedawcom bieżącą analizę sytuacji na półce, czy też poziomu wykonania zadań, co w bezpośredni sposób wpływa na zwiększenie wyników sprzedaży.

Odpowiedni system informatyczny umożliwia sprawowanie właściwej kontroli nad jakością dostępnego asortymentu. Precyzyjne informacje o obecności danego produktu na konkretnych sklepowych półkach pozwalają producentom na bezzwłoczną reakcję w przypadku zaistnienia konieczności szybkiego wycofania danej partii towaru ze sklepów. Dotyczy to szczególnie produktów spożywczych, które mogą mieć bezpośredni wpływ na zdrowie konsumentów.

Fot. Shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Segment karm dla zwierząt obecny jest w większości sklepów ogólnospożywczych. Zarządzanie tą kategorią zależy od kilku czynników, m.in.: powierzchni handlowej, położenia sklepu oraz rodzaju klientów odwiedzających go najczęściej. Żadnego z tych aspektów nie można rozpatrywać w oderwaniu od innych.

Codzienny, dobry jakościowo merchandising w placówce handlowej to jeden z kluczowych obszarów zainteresowania większości detalistów. Dbałość o ten aspekt prowadzonej działalności wpływa bezpośrednio przede wszystkim na trzy obszary: • decyduje o postrzeganiu sklepu w oczach kupujących i może decydować o ich przyciągnięciu do zakupów lub odejściu, • optymalizuje wskaźniki zarządzania operacyjnego placówką, • wreszcie bezpośrednio może przełożyć się na wyższą sprzedaż, a co za tym idzie także zyski.

X