Jesteś tutaj

Volkswagen e-Crafter: auto dostawcze z napędem elektrycznym

Podczas tegorocznych targów Fleet Market w Warszawie Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje nowego e-Craftera – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. VW e-Crafter wyposażony w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) jest pierwszym elektrycznym samochodem użytkowym marki, który wzbogaca rodzinę Craftera. Debiut Craftera z napędem elektrycznym oznacza początek ofensywy w dziedzinie bezemisyjnych samochodów dostawczych.

Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prędkość maksymalna celowo jest ograniczona do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm, które działają w miastach. VW e-Crafter został stworzony z myślą właśnie o takich firmach, które zajmują się dostarczaniem towaru do końcowego odbiorcy. Zdecydowana większość samochodów w tego typu firmach przejeżdża od 70 do 100 km dziennie. Do takich tras – z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze – przystosowano układ napędowy e-Craftera. W jego wypadku nie chodziło o jak największy zasięg, lecz taki, jaki jest rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie są zbyt duże.

Samochód, jak wszystkie Craftery, jest produkowany w fabryce we Wrześni. Montaż komponentów elektrycznego układu napędowego odbywa się w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe – w Hanowerze. VW e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz od samego początku został zaprojektowany jako model bezemisyjny. Akumulator litowo-jonowy znajduje się pod podłogą e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystać przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.

W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi 100 kW, a maksymalny moment obrotowy – 290 Nm. Zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi 21,54 kW/100 km. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą jednobiegowej automatycznej skrzyni biegów skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł.

Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej wynoszącej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80% jego pojemności w ciągu 45 minut.

VW e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się: Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję ochrony nadwozia, wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu. Ponadto, jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie, Crafter jest seryjnie wyposażony w system automatycznego hamowania po kolizji, który daje możliwość uniknięcia po wypadku kolejnych zderzeń. Poza tym w standardzie znajdują się system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory, automatyczna klimatyzacja, system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny Discover Media z App-Connect, system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Toyota PROACE to model łączący tradycyjne atuty marki – niezawodność, niskie zużycie paliwa i wysoki poziom bezpieczeństwa, z zaletami, których klienci oczekują od segmentu vanów – dużą przestrzenią załadunkową, praktycznością oraz szerokimi możliwościami dostosowania do potrzeb każdej firmy. Użyteczność dostawczej Toyoty uzupełnia profesjonalna zabudowa izotermiczna przestrzeni ładunkowej.

Modele Caddy, Amarok, T6 i Crafter z roku 2016 są dostępne po obniżonych cenach, ale i z dodatkowymi korzyściami. 

X